Profiel aanmaken | Forgot password?

Tips uit ESNS bootcampweekend Hit the North

Afgelopen weekend vond het eerste bootcampweekend van talentontwikkelingstraject Hit the North plaats. Totaal 9 acts afkomstig uit Groningen, Friesland en Drenthe kwamen samen om voorbereidingen te treffen voor ESNS, waar ze in januari 2018 hun werk mogen presenteren. Op zaterdag waren Frans Hagenaars (producer/labelbaas Excelsior), Joey Ruchtie (programmeur ESNS en Oosterpoort), Peter Dijkstra (programmeur Simplon en Welcome to the Village) en Ton van der Werff (Endewerff management) aanwezig om de acts toe te spreken. Ondersteund door Maurits Westerik (Bewilder, GEM) en Danny van Tiggele (Mister & Mississippi).

verslag-hot-the-north

BESPREKING FRANS HAGENAARS (PRODUCER/ MEDE-EIGENAAR EXCELSIOR)

Goed worden in produceren: 10.000 uur
Produceren is een vak apart, het kost je 10.000 uur om er goed in te worden. Hou daar rekening mee in de beslissing of je het zelf gaat doen of laat doen.

Goede mastering is elke cent waard
Zonder mastering heb je geluidsverschil op verschillende apparaten. Echter een slechte mix of mastering kan ook veel stukmaken, dus wees voorzichtig in wie je hiervoor kiest.

Wel of geen label
Bands hebben een label nodig, het is veel werk om iets goed naar buiten te brengen en een label kan makkelijker praten met een plugger of distributeur.

Samenwerking tussen act en label: joint venture
Excelsior ziet het tekenen van een act vaak als een joint venture waarin beide partijen, artiest en label, evenveel inleggen en er samen voor gaan zorgen dat het een succesvolle onderneming wordt. Er wordt vooraf bepaald wat de waarde is van de muziek die gaat worden uitgebracht en dit bedrag wordt bijgelegd door het label. Daarbij wordt er ook op papier gezet wat de act van het label mag verwachten op het gebied van o.a. promotie en distributie. Ook wordt vooraf onderhandeld over de verdeling van de opbrengsten, zoals de royalties en inkomsten uit optredens. “Dit kan je zien als een weegschaal.” Als er ergens wat af gaat voor het label, moet er ergens anders wat bij, tot beide partijen tevreden zijn. Ook worden er afspraken gemaakt met boekers en publishers indien nodig.

Demo’s
Demo’s bestaan niet meer, zorg dat je goede opnames stuurt.

Boekentip
All you need to know about the music business – Donald S. Passman. 

groep40

BESPREKING JOEY ESNS/OOSTERPOORT

Nederland: het nieuwe Zweden
Nederland wordt gezien als het nieuwe Zweden. Er wordt steeds meer Nederlands talent ontdekt en de internationale professionals blijven hangen op zaterdag voor Noorderslag.

Eurosonic vs Noorderslag
Eurosonic vindt plaats van woensdag t/m vrijdag en is bedoeld voor acts die zich willen presenteren aan Europese boekers. Op Noorderslag kan je jezelf presenteren aan de Nederlandse boekers.

Criteria om geboekt te worden voor ESNS
De criteria om geboekt te worden lopen uiteen. Ten eerste kan elke act zich elk jaar vanaf 1 mei online inschrijven om mee te doen met ESNS. ESNS is als een thermometer die aangeeft wat  er gaande is in het betreffende jaar. Als je ‘gaande’ bent verhoogt dat je kans om uitgenodigd te worden. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met streams, likes, media aandacht, boekingscijfers, airplay, noem maar op. Ook word of mouth speelt een rol en Popronde en de Grote prijs van Nederland wordt ook gecheckt. Je hebt niet per se een label nodig om voor ESNS geboekt te worden. Joey Ruchtie voorafgaand aan een gig mailen om te komen kijken helpt ook. Verder ligt het wel of niet kiezen voor een act soms erg dicht bij elkaar. “Soms zijn er 3 acts die alle 3 evengoed op ESNS kunnen staan en daar moet dan een keuze uit gemaakt worden, dat is soms erg lastig”.

Te vroeg
Spelen op ESNS kan ook wel eens flink mis gaan en dat kan de naam van je act beschadigen. Bedenk je dat het ook te vroeg kan zijn. En neem je optreden op ESNS sowieso serieus.

“Not just another gig”
Wees niet te nonchalant, dan ga je door de mand vallen. Het is niet just another gig. Speel alleen je beste nummers, test je setlist van tevoren en pas op met extra dingen doen. Er is al genoeg spanning rond een optreden op ESNS. 15 minuten nieuw werk toevoegen aan je set kan soms een slechte keuze zijn. Alles moet raak zijn, het kan zijn dat een programmeur maar één nummer ziet. Je hoeft de 30-45 minuten overigens niet vol te spelen, less is more. Over je tijd heengaan is ‘not done’ op ESNS overigens, er is een strakke planning. Zorg ook dat je materiaal goed geregeld is. Versterkers, kabels, etc. Alles dubbel meenemen.

Zaterdag
De conferenties op zaterdag is het beste voor informele gesprekken met professionals. De deals zijn dan meestal al gesloten in de dagen ervoor en mensen zijn dan wat relaxter.

Weet wie je voor je hebt
“Check smoelenboeken om te weten wie je voor je hebt.” Zo weet je waar je je prioriteiten moet leggen als je weinig tijd hebt. Een naam om te onthouden: Steve Zapp. Deze man geeft Nederlandse acts serieus podium in de UK. Zorg ook voor snelle follow up als je iemand spreekt.

peter

BESPREKING PETER DIJKSTRA (PROGRAMMEUR SIMPLON EN WELCOME TO THE VILLAGE)

Programmeurs mailen
Zorg dat je je huiswerk hebt gedaan zodat je weet wie je benadert. Hoe gerichter je iets doet, hoe beter. Je kan je dus vantevoren afvragen of je past in het programma van een festival. Een duidelijk onderwerp gebruiken met de actnaam en het betreffende festival waar je wilt spelen helpt ook. Een tweede keer herinneren mag, maar een derde keer is vaak overbodig. Dan heeft een programmeur het te druk voor je.

Mensen spreken blijft belangrijk
Netwerken, elkaar zien en spreken blijft belangrijk in de muziekindustie. Maak van tevoren afspraken met de mensen die je wilt spreken. Op de juiste avond op de juiste plek blijven hangen tot in de late uurtjes kan soms ook wel eens helpen.

ton

BESPREKING TON VD WERFF (ENDEWERFF MANAGEMENT)

Kijk ook eens over de grens
Nederland is klein, je hebt snel overal gespeeld. Kijk ook eens over de grens, bijvoorbeeld naar Duitsland en Frankrijk, dat zijn grote landen. “Er is een groot verschil tussen het publiek in Hamburg en in Munchen.”

Popronde
Jezelf in de kijker spelen voor de Popronde kan ook doel zijn voor ESNS. Overigens staan alle juryleden op de website. 

Verwachtingen
Het managen van een act is veel werk, sommige acts beseffen dat niet. Het is belangrijk dat verwachtingen over en weer in kaart zijn gebracht. In wezen moeten muzikanten muziek maken en managers managen, maar kan ook gevaarlijk zijn als je als muzikant niets weet.

Gerund door selectieve groep mensen
De muziekwereld wordt in veel gevallen gerunt door een selectieve groep mensen, die soms lang op hun plek zitten. Pas dus op met ruzie maken. Mocht dat toch een keer gebeuren, wees ook niet te groot om na een tijd over een kwestie heen te stappen en de draad weer op te pakken. 

Attention span: 2 jaar
Wees je ervan bewust dat de gemiddelde attention span van een act/album 2 jaar is, in die tijd moet het gebeuren.

Noem 3 acts waar het op lijkt
Het is handig voor professionals om te weten waar de act op lijkt. Noem bij voorkeur 3 acts en zorg ook dat dit terug te horen is in je media content.

10 mensen
Als je een delegate pas hebt op ESNS zou je als doel kunnen stellen om na afloop minstens 10 mensen gesproken te hebben die voor je act interessant kunnen zijn.

Bereid je voor
Google mensen voor je naar een bijeenkomst gaat.