Profiel aanmaken | Forgot password?

Verslag: Skills & Knowledge #3: Boekingen 101: De basics

Zaterdag 22 juni vond de derde Skills & Knowledge Sessions van dit jaar plaats. Dit keer gingen we de basics van boekingen bespreken. Want hoe fix je nou eigenlijk optredens? Deze masterclass was o.l.v. Marije van Veen, eigenaresse en agent bij Hot Topic Agency, boekingskantoor te Amsterdam. Ze boekt o.a. voor acts als Golden Dawn Arkestra (USA), Cocaine Piss (BE), Dans Dans (BE), AFTERPARTEESEerie WandaTenfold en San DollarAls gerespecteerd en ervaren figuur in de Nederlandse muziekindustrie was Marije een aantal jaren de gezamenlijke drijvende kracht achter Lexicon bookings. Lees verder voor de samenvattende tips! 

Na een korte voorstel ronde gooit Marije er een disclaimer uit. Alles wat vandaag wordt verteld is niet de gouden regel, doe wat voor jou het beste werkt. Deze tips en tricks kunnen een fijne basis vormen om niet alleen te streven naar het vinden van een boeker, maar eigenlijk het doen van je eigen boekingen. Deze masterclass draait daarnaast echt om shows, niet talentenjachten. Daarnaast is er een verschil tussen een boeker en een agent. De laatste werkt internationaal terwijl een boeker het landelijk houdt. Hieronder lees je de samenvatting van alle tips & trick die voorbij zijn gekomen. 

De juiste shows i.p.v. zo veel mogelijk
Je kan drie keer per week elk “kutcafé” af maar de grotere shows zijn wel interessanter. Daar hangen ook vaak mensen rond die mogelijk interesse in je kunnen hebben. Weet dus wat je ambitie is en kies je shows daarop! Uiteraard is het opbouwen van podium ervaring belangrijk, maar zodra je de ambitie hebt om grotere shows en relevanter te gaan boeken (of een boeker tegen het lijf te lopen) is het selecteren op de juiste shows erg belangrijk.


Als je hard werkt kom je er toch wel?
Correct! Je moet wel écht keihard werken. Zeker in het begin gaat dit je heel veel tijd kosten. Laat zien wat je doet en verwacht niet dat mensen naar je toe komen.

Wat heb je nodig om een show te gaan spelen?

-          Minstens een goede set van 30 min.

-          Een linkje naar je muziek

-          Een goed persbericht (geen vage dingen) en persfoto

-          Een video (of iets van goed live materiaal)

-          Online zichtbaarheid (Instagram, Youtube, website, etc)

-          Hospitality writer

-          Emailadres van de band

-          EPK (elektronic press kit)

En nu? Een live plan!

Schrijf uit wat je allemaal van plan bent te gaan doen aankomende periode/aankomend jaar. Waar wil je gaan spelen, waar komt je focus te liggen? Hierop kan je aan het einde van het jaar ook weer reflecteren. Wat ging er goed en wat kon beter.

Kijk naar plekken waar ze werken met onbekende/beginnende artiesten: Vera downstage, simplon up, Paradiso en andere events. Ook het spelen van support is kostbaar: benader hiervoor de agenten, management of boeker. Je kan ook de act zelf benaderen, niet geschoten is altijd mis.

Hoe kom je erachter waar je moet spelen?

-          Kijk naar tourlijsten van acts die lijken op jouw act qua genre

-          Podium & Festival Info doorspitten op plekken die voor jou mogelijk interessant kunnen zijn.

-          Doe hetzelfde met agenda’s van boekingskantoren

-          Is er een festival waar je wilt spelen maar ben je te laat? Kijk naar de line-up en waar zij verder spelen

 

Hoe kom je erachter wie je moet benaderen/wie de programmeur is?

-          Zoek de emailadressen. Staan die niet op de site? Kijk naar de vacatures om te zien hoe de emailstructuur eruit ziet. Vaak kan je dan de naam van x programmeur invoeren.

-          Is er iemand die je kent binnen een bedrijf? Vraag of ze je nummer draaien, naam laten vallen of je aanprijzen!

Hoe benader je een programmeur

Een programmeur kan je altijd bellen of mailen, maar mocht je iemand in de bar aan kunnen spreken. Kan dit ook, mits je het op een gepaste manier doet. Stuur sowieso een mail ter ondersteuning, herhaling of ter kennismaking en denk aan de volgende punten:

-          Open met “de aanleiding dat ik je mail”

-          Het onderwerp van je mail als je een programmeur mailt: [band naam] +  zaal + periode of bijvoorbeeld [band naam] + support act + periode

-          Wees specifiek

-          Tourperiode

-          Link naar muziek, website en je socials

-          (live) video

-          Tourhighlights

-          Pers quotes

-          EPK

-          Referenties naar andere bands. Zeg niet “we klinken als” maar meer “we zitten in de lijn van X”

-          Heeft iemand je doorverwezen? Noem dit!

-          Hou het kort en bondig

Geen reactie? Stuur na een week of twee/drie, een begripvol mailtje.

De programmeur heeft interesse, wat nu?

-          Spreek een passende gage af, spreek af dat je eten krijgt ed.

-          Zorg dat de show bevestigd wordt

-          Promoot het optreden ook goed op al je eigen kanalen

-          Zorg dat je productie op orde is

-          Spelen (ook als er geen kip is, je weet maar nooit wie er binnenkomt)

-          Wees vriendelijk en ga netjes met de ruimte om!

-          Aftersales & Factuur:  (doe dit snel! Als je te lang wacht kan je vaak fluiten naar je geld)

 

Overige Tips

-          Je volgers zijn niet heel erg belangrijk maar het moet wel zichtbaar zijn dat het leeft rond je act. (geldt misschien meer voor bookers dan voor programmeurs)

-          Boekers zullen naar je toe komen als ze zien dat er veel gaande is of als ze via via over je horen! Dit geldt ook voor zalen.

-          Kijk naar wat een programmeur zoekt en probeer dat te leveren.

-          Er zijn verschillende soorten gages. Vraag naar de kosting (hiermee krijg je meer wanneer de ticket sale boven een bepaald quota komt)

-          Stel een mailinglijst op (voeg mensen toe die daar ook toezegging voor hebben gegeven) voor een nieuwbrief

-          Op grote festivals kan je later nog instappen aangezien ze eerder in het jaar voornamelijk bezig zijn met het boeken van de headliners. Gewoon proberen!